• نظریه سیستم (1950، بولدینگ، چرچمن، چستر و بارنارد)

نیاز به نگرش سیستمی به عامل نیروی انسانی و انگیزش و رهبری به جهت افزایش بهره­وری.                                                                                                                                                     

  • نظریه اقتضاء (1970، فیدلر، گالبرایت، خانم وودوارد، پرووپارسونز)

برخورد با وضعیت­های پیچیده و نیاز به رویکردهای چند وجهی در مدیریت.

  • نظریه آشوب (1980، لورنز)

برخورد با وضعیت پیچیده در مقیاس جهانی و کشف تأثیرات سیستم­ها بر یکدیگر.

  • نظریه تغییر و سازمان یادگیرنده (1990، پیتر سنگه، هنری مینتزبرگ، آدیزس، اوجی و گرینر)

افزایش پیچیدگی، آشوب و بی­ثباتی در سطح محیط و سازمان­ها و توسعه فناوری اطلاعات.

هنری مینتزبرگ

متولد دوم سپتامبر 1939 در مونترال کانادا می­باشد. هنری مینتزبرگ یکی از دانشمندان پرآوازه در زمینه تجارت و مدیریت است. او هم اکنون استاد مطالعات مدیریت در دانشگاه مک­گیل در کبک کانادا می­باشد.

وی از سال 1968 تا کنون استاد دانشگاه مک­گیل می­باشد. او مدرک مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه مزبور دریافت کرد و سپس مدرک دکتری مدیریت خود را از دانشگاه مشهور و ممتاز MIT (مؤسسه فناوری ماساچوست) آمریکا دریافت نمود.

وی بیش از 150 مقاله در زمینه مدیریت بازرگانی و مدیریت استراتژیک نوشته است و همچنین دارای 15 جلد کتاب در این زمینه می­باشد.

کتاب ظهور و سقوط برنامه­ریزی استراتژیک یکی از کتاب­های بسیار مفیدی است که به چندین زبان ترجمه شده است.

از نظر هنری مینتزبرگ مدیران دارای 10 نقش در جایگاه مدیریتی خود هستند که این نقش­ها و الگوهای مورد انتظار در 3 گروه کلی قرار می­گیرند.

  • نقش­های ارتباطی
  • نقش­های اطلاعاتی
  • نقش­های تصمیم­گیری: (تصمیم خوب تصمیمی از که مبتنی بر 90% اطلاعات، مشورت و استفاده از خرد جمعی و 10% بینش و قضاوت فردی باشد.)

6 مدل از پیکربندی سازمانی از دیدگاه هنری مینتزبرگ

  • سازمان­های کارآفرین و پیشگام
  • سازمان­های دیوان سالار یا ماشینی
  • سازمان­های حرفه­گرا
  • سازمان­های متنوع و بخش­گرا
  • سازمان­های نوآور و تخصص­گرا
  • سازمان­های مأموریت­مدار و رسالت­گرا

5 بخش اصلی در سازمان­ها از نظر هنری مینتزبرگ

  • رأس هرم راهبردی یا مدیریت ارشد
  • مدیریت یا خط میانی
  • هسته و فرایندهای عملیاتی
  • ستاد پشتیبانی
  • باورها، سنت­ها، هنجارها، ارزش­ها و فرهنگ سازمانی 
  • استراتژی یا راهبرد از نظر هنری مینتزبرگ

    راهبرد به عنوان یک موقعیت و راهبرد به عنوان دورنما

    • راهبرد به عنوان یک موقعیت؛ عبارت است از چگونگی حضور یک محصول خاص در یک بازار خاص.
    • راهبرد به عنوان دورنما؛ عبارت است از نظر کلی و همه جانبه.

    در حالت اول راهبرد به پائین نگاه می­کند، یعنی به بازاری که محصول توان احتیاجات مشتری را پاسخ می­گوید.

    اما در حالت دوم راهبرد به درون می­نگرد، به درون سازمان و به ویژه به درون فکرهای تدوین­کنندگان راهبرد و همچنین به بالا می­نگرد، یعنی به چشم­انداز کلی سازمان.

    ایشان معتقد است که به هر دو جنبه در سازمان نیاز است.

    به طور کلی راهبرد یا استراتژی عبارت است از یک تمهید و چاره­اندیشی، یک مانور ویژه که هدف آن به کرسی­نشاندن زرنگی و برتری نسبت به رقیب است.

    راهبرد 3 مدل دارد:

    • مدل برنامه­ریزی 2) مدل رویایی و نظری             3) مدل یادگیری

    ارکان مزیت رقابتی

    • دارایی­های نرم مانند دانش، مهارت، اعتبار، شم اقتصادی.

    دارایی­های سخت، پول، سهام، وسایل و تجهیزات.

    • علایق؛ همان آرزوها، اهداف و انگیز­ه­هایی هستند که باعث رضایت شما می­شوند. مانند پول، دانش و قدرت.
    • واقعیت­های بازار: باید شرایط بازار را بررسی نموده و ببینند مردم چه علائقی و کاستی­هایی در زندگی دارند، به عبارتی باید نیازهای بازار را بهتر بشناسیم.

    دلایل فرسودگی شغلی

    (1 اضافه کار         2) تضاد در درخواست             3) نامشخص بودن اهداف

    4 ) خستگی          5) تضاد در روابط بین فردی

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


آمار بازدیدکننده گان

مترجم آنلاین

مترجم آنلاین

دیکشنری آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی شما در رابطه با وب سایت ؟

بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد


با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله

1-مدیریت منابع انسانی

2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک

3 - تهیه طرح های تجاری هستم .

 

لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.

تلفن تماس ضرورری 09124193508

نظرات و پیشنهادات :‌

بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما  بازدیدکننده عزیز.                      

دکتر حسن قاسمی شاد

Go to top