این رویکرد مدیریتی فرایند خلق، مدیریت و سنجش ارزش است. اساس این دیدگاه بر ارزش از نگاه مشتری استوار است و به هم آفرینی ارزش و خلق مشترک ارزش با مشتریان می‌پردازد. در زمانی که همه چیز در حال تغییر است، قوانین بنیادین کسب‌وکار نیز به سرعت تغییر کرده‌ا ند. در چنین شرایطی ارزش‌های محوری سازمان و مدیریت سازمان براساس این ارزش‌ها می‌تواند راهنمای بسیار خوبی جهت رشد و ادامه حیات سازمان‌ها باشد. چنین سازمان‌هایی به عنوان واکنش در برابر تغییرات محیطی، ارزش‌های محوری خود را تغییر نمی‌دهند.

ارزش‌های مشترک، یکی از محوری ترین عوامل از هفت عامل توصیه شده در مدل مدیریتی هفت اس مکینزی ست که در سازماندهی، عملکرد و در نهایت موفقیت یک شرکت نقش بی بدیلی را ایفا می‌کند. در این مقاله، سازمان به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شده و رویکرد «مدیریت بر مبنای ارزش‌ها» و جایگاه آن در سازمان، محوریت بدنه اصلی مقاله را تشکیل می‌دهد. لذا با مطالعه نتایج تحقیقات صورت گرفته قبلی و مطالعه کتب و مقالات مختلف، نتایج زیر حاصل گردید که این رویکرد یکی از الزامات بقا و ماندگاری بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحرانی، پیچیده و رقابتی امروزه است و می تواند مسیر موفقیت سازمانهای امروزی را هموار سازد و اینکه این سبک جدید مدیریت بدون توجه به ارزش‌های محوری و مشترک سازمانی، که نهفته در دل فرهنگ سازمانی ست، در مسیر موفقیت خود دچار مشکل خواهد شد.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

چنانچه مدیریت مشارکتی را مانند رهیافتی جامع برای جلب مشارکت فردی و گروهی کارکنان در جهت حل مسائل سازمان و بهبود مستمر در تمام ابعاد تعریف کنیم و بر این باور باشیم که مدیریت مشارکتی ارتباط دائم، متقابل و نزدیک بین مدیریت ارشد و کارکنان است می‌توان گفت که مدیریت مشارکتی به معنای مشارکت افراد مناسب، در زمان مناسب و برای انجام کار مناسب است. 

بر پایه این تعریف، مشارکت کارکنان در کارهایی که به خود آن ها مربوط می شود، مشارکتی داوطلبانه، ارادی و آگاهانه خواهد بود. این درگیری شخص را تشویق می کند که به تحقق هدف های گروه کمک کند و در مسؤلیت ها و پیامدهای آنها سهیم شود. مدیریت مشارکتی دو هدف عمده را دنبال می کند: نخست، ارج نهادن به ارزش های انسانی و به یاری طلبیدن افرادی که به نوعی با سازمان در ارتباط اند. دوم، رسیدن به هدف های از پیش تعیین شده به کمک همین افراد. 

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

یکی از مدل‌های پرکاربرد در سطح اروپا وجهان مدل تعالی سازمانی EFQM می‌باشد که از سال 1989 توسط بنیاد مدیریت کیفیت اروپا معرفی شده است. آخرین ویرایش مدل تعالی سازمانی با عنوان EFQM2020 در اکتبر سال 2019 رونمایی شد.

استفاده از این مدل، فرصتی فراهم می­کند که سازمان به‌صورت یک مجموعه­ ای واحد دیده شود، یک چشم­ انداز جامع داشته باشد و در نهایت سازمان را به یک سیستم پیچیده اما درعین‌حال سازمان­یافته، تبدیل می‌کند. درست مانند دنیای بزرگ، یک سازمان نباید به‌صورت یک سیستم خطی، ماشینی و قابل پیش­بینی تلقی شود، بلکه بهتر است به­ صورت یک سیستم سازگار و پیچیده درک شود که از انسان­هایی تشکیل شده که در یک دنیای پویا، به همدیگر وابستگی متقابل دارند. هر سازمانی که از مدل EFQM استفاده می­کند:

·         متوجه می­شود که در فضای خلا فعالیت نمی­کند. درک می­کند که بخشی از یک اکوسیستم بزرگ‌تر و پیچیده است که در این سیستم، سایر بازیگران، شناخته­ شده و ناشناس، می­توانند به پیشرفت سازمان کمک کرده یا مانع از پیشرفتش شوند و می­فهمد که به نفعش است که در فرصت­های یادگیری و رشدی که از طرف سایر اعضای اکوسیستم فراهم می­شود، شرکت کند.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

در دنیای مدرن امروز کسب و کارها هر روز به فکر توسعه تجارت خود هستند از این رو از هر روش و شیوه ای برای بهبود فراید کارهای خود بهره می برند. یکی از شیوه هایی که مدت ها است در حوزه کسب و کارهای مختلف نتیجه خوبی را در برداشته است استفاده از چرخه ی بهبود مستمر یا چرخه ی دمینگ (PDCA) است.

چرخه ی بهبود مستمر، یک ابزاری است که، در تمامی بخش های کسب و کار به کمکتان می آید. در نتیجه یک رشد ثابت و بهسازی در تمامی بخش ها را ایجاد می کند. وقتی هدف شما رشد، ترقی و توسعه سازمان به صورت تدریجی ولی پایدار و نتیجه بخش باشد، می توانید از چرخه ی دمینگ استفاده کنید.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

مدیریت کیفیت جامع(TQM) اشاره دارد به روش‌های مدیریت مورد استفاده برای افزایش کیفیت و بهره‌وری در سازمان‌های کسب‌و‌کار. TQM یک رویکرد مدیریتی جامع است که به صورت افقی در یک سازمان کار می کند، و شامل تمام بخش‌ها و کارکنان شده و حتی با توسعه رو به جلو و رو به عقب شامل هم تامین‌کنندگان و هم مشتریان/ مصرف‌کنندگان می شود.
TQM تنها یکی از کلمات اختصاری متعدد برای نامیدن سیستم‌های مدیریت که بر کیفیت تمرکز دارند، می‌باشد. سایر کلمات اختصاری عبارتند از CQI (بهبود مستمر کیفیت)، SQC (کنترل کیفیت آماری)، QFD (استقرار تابع کیفیت)، QIDW (کیفیت در کار روزانه)، TQC (کنترل کیفیت جامع) و غیره. همانند بسیاری از این کلمات اختصاری، TQM یک چارچوب برای پیاده‌سازی طرح‌های کیفیت موثر و بهره‌وری است که می تواند باعث افزایش سودآوری و رقابت‌پذیری سازمان شود.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

آینده پژوهی دیدن هر چیز قبل از وقوع آن است.  بحران ها به جز در موارد نادر علائم هشدار دهنده ای را قبل از وقوع از خود بروز می دهند. مدیران نباید به راحتی از کنار این علائم هشدار دهنده عبور کنند. البته بعضی از آنها نشانه ها را احساس نمی کنند چون وقایع آینده برایشان اهمیت ندارد. خلاصه این که مدیران می توانند با انجام آینده پژوهی، علایم اولیه خیلی از بحران ها را قبل از وقوع آنها درک و آنرا مهار کنند. آینده پژوهی مشتمل بر مجموعه تلاشهایی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم آینده های بالقوه و برنامه ریزی برای تحقق آنها می پردازند.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

 

تعریف فرانچایزینگ
چرا فرانچایز  این‌قدر مهم است؟ در فرهنگ پنج جلدی انگلیسی به فارسی آریان‌پور کاربرد این واژه در تجارت به معنای «حق انحصاری» ترجمه شده است. اما چون این معنا برای کلمه فرانچایز چندان گویا نیست ما از همان کلمه بیگانه «فرانچایز» استفاده می‌کنم.

وزارت بازرگانی آمریکا فرانچایز را این‌گونه تعریف کرده است: فرانچایز راهی برای انجام کسب و کار است که در آن فرانچایز گیرنده این حق را بدست آورده است که برای ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات، تحت مدل بازاریابی فرانچایز دهنده عمل نماید. فرانچایز دهنده به فرانچایز گیرنده حق استفاده از علامت تجاری، نام و تبلیغات خود را می‌دهد.

تعریفی که در ویکی‌پدیا برای فرانچایز عنوان شده و از مقبولیت فراوان برخوردار است می‌گوید: فرانچایز استفاده از فلسفه کسب و کار فرد دیگری است به این معنا که فرانچایز دهنده امتیاز توزیع و ارائه محصولات یا خدمات و علامت تجاری خود را برای مدتی مشخص در ازای دریافت حق امتیاز و درصدی از درآمد ناخالص به فرانچایز گیرنده ارائه می‌دهد.

 

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ایرنا: وزیر خارجه ایرلند گفت: تردیدها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.

تحولات پیرامون برجام در هفته‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است. در تازه‌ترین اتفاق در این زمینه سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند به عنوان تسهیل کننده قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت این هفته به تهران سفر کرد و با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت و گو کرد. سایمون کاوونی همچنین در این سفر با سفیران آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران درباره راه‌های حفظ برجام گفت و گو کرد.

وی بعد از این دیدارها با اشاره به رایزنی‌های خود در تهران از فرصت ایجاد شده درباره احیای برجام گفت. ارزیابی از دیدارها در تهران و اینکه آیا وی حامل پیام مشخصی از سوی غرب هست از سوالاتی است که از وی مطرح شد. موضوع دیگری که در این گفت و گو مطرح شد این بود که چرا اروپا به جای درخواست از ایران ازآمریکا درخواست نمی کند که گام اول را در اجرای تعهداتش بردارد.

این دیپلمات ارشد اروپایی که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هست، ‌با یادآوری چالش‌های پیش روی احیای برجام، نسبت به احیای برجام خوشبین است و ابراز امیدواری می‌کند از فرصت ایجاد شده استفاده شود وی امیدوار است اعضای برجام مشوق انتخاب راه درست باشند و دولت آمریکا نیز راه درست را انتخاب کند.

سایمون کاوونی با ابراز خرسندی از حضور در ایران، روابط دوجانبه بین ایران و ایرلند را رو به رشد توصیف و ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط در ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم.

 

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

به گزارش "ورزش سه " ، علی انصاریان پسر پرشروشور فوتبال ایران هم نتوانست برابر کرونا مقاومت کند و او هم برای همیشه از کنار ما رفت. خبری پر از غم و اندوه که جامعه توان شنیدن آن را نداشت ، این روزها پیر و جوان ، مرد و زن ،ورزشی و هنری ، اصلا چرا اینها ، کل مردم ایران از خدا می خواستند علی را از ما نگیرد . ولی حکمتش چیز دیگری بود، دست تقدیر و سرنوشت  این را نوشته بود تا علی خیلی زود برود کنار رفیقش تا مهرداد احساس تنهایی نکند.


نوشتن این خبر خیلی سخت است. کلماتی که سالها در باب ستایش از پسر خوب ایران ردیف می شد اما، کاش تمام اعجازهای تاریخ فوتبال ایران اتفاق نمی افتاد و خدا علی را مثل مهرداد از ما نمی گرفت.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

 پس از آن که دوربین رسانه‌ها برای نخستین بار پس از شروع به کار جو بایدن به عنوان رئیس ‌جمهور وارد دفتر کار بیضی رئیس‌ جمهور آمریکا شدند، متوجه تغییراتی شدند که تیم بایدن در دکوراسیون این اتاق مشهور ایجاد کرده است.

به گزارش فرارو، روسای جمهور آمریکا به طور معمول بعد از ورود به کاخ سفید، تغییراتی بنا بر سلیقه و گرایشات فکری و سیاسی خود در دکوراسیون دفتر کار بیضی رئیس ‌جمهور ایجاد می‌کنند. جو بایدن که چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکاست هم این سنت را ادامه داده است. از جمله مهم‌ترین تغییراتی که در دکوراسیون دفتر کار رئیس ‌جمهور در کاخ سفید ایجاد شده، می‌توان به اضافه شدن پرتره بنجامین فرانکلین (از پدران بنیان‌گذار آمریکا)، و سردیس‌های رزا پارکز (از فعالان جنبش حقوق مدنی سیاهان) و سزار چاوز (رهبر سندیکای کارگری کشاورزان در دهه ۶۰ میلادی) اشاره کرد.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

آمار بازدیدکننده گان

مترجم آنلاین

مترجم آنلاین

دیکشنری آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی شما در رابطه با وب سایت ؟

بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد


با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله

1-مدیریت منابع انسانی

2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک

3 - تهیه طرح های تجاری هستم .

 

لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.

تلفن تماس ضرورری 09124193508

نظرات و پیشنهادات :‌

بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما  بازدیدکننده عزیز.                      

دکتر حسن قاسمی شاد

Go to top