مقدمه :

امروزه نوع نگرش به نيروي كار و منابع انساني از آن به عنوان عوامل اصلي ايجاد تحولات شگرفي كه در عرصه جهان رخ مي دهد قلمداد مي نمايند . ديگر به منابع انساني به عنوان ابزار نگاه نمي نمايند و كاركنان به عنوان ارزشمندترين دارايي سازمان ها به حساب مي آيند . مديران منابع انساني نيز نقش بسيار تعيين كننده و مؤثري دارند و از آنان به عنوان شريك يا همكار استراتژيك سازمان ها ياد مي شود .

ترديدي نيست كه سازمان هاي داراي سرمايه هاي دانشي بيشتر ، موفق تر از سازمان هايي هستند كه سرمايه دانشي كمتري دارند . در يك تعريف وسيع ، سرمايه هوشمندي سازمان نمايانگر مجموعه دانش ، مهارت ها ، توانايي ها و انگيزه هاي همه كاركنان آن است . مانند بقيه دارايي هاي نامشهود ، موفقيت سازمان در داشتن سرمايه هوشمندي نيز بايد در ارزش بازار ( ارزش سهام ) شركت تجلي پيدا كند .

امروز جهان چگونه مي انديشد و عمل مي كند

امروزه ثروت مولد ملل را مركب از سه نوع ثروت مي دانند ؛

  • ذخاير و ثروتهاي طبيعي
  • ذخاير و ثروتهاي فيزيكي
  • ذخاير و ثروتهاي انساني

و در اين ميان منابع انساني است كه نقش تعيين كننده و غالب يافته و حفظ و گسترش ثروت ملل را ممكن مي سازد . سهم منابع انساني در 29 كشور صنعتي با درآمد بالا 67 % و سهم ثروت فيزيكي در آن كشورها 16% و سرانجام سهم ثروت طبيعي 17% بوده است . همچنين سهم منابع انساني در متوسط سرانه جهان 64%‌ و سهم ثروت فيزيكي 16% و در آخر سهم ثروت طبيعي 20% بوده است .

« وارن بنيس » ، محور توسعه را انسان مي داند و مي گويد : من به اين نتيجه رسيده ام كه مرز رسيدن به منزلت رقابتي در سده 21 داشتن ظرفيت رهبري در آفريدن و ساختن طرح و ساختار اجتماعي زاينده سرمايه معنوي ( يعني همان كاركنان ) است و موفقيت به كساني تعلق خواهد داشت كه با بازكردن چفت و بست از دست و پاي كاركنان ،‌ بزرگي و عظمت را در درون سازمان ها مهار نكنند و آن را آزاد بگذارند . نمونه بارز اين طرز فكر ، « مايكل ايسنر » است . او يگانه دارايي خود را كاركنانش مي داند و در اشاره به آنان مي گويد : موجودي و ذخيره شركت ما هر شب به خانه مي روند .

بدون ترديد كشورهاي صنعتي مذكور ، توفيق و برتري خويش را مرهون درايت و تلاش مديران و رهبراني هستند كه بهره وري را در گرو توسعه منابع انساني دانسته و در اين راه از هيچ كوشش دريغ نكرده اند .

ويژگيهاي تحولات نيروي انساني در عصر حاضر

ويژگيهاي تحولات عصر حاضر به گونه است كه بسياري از متفكران اين تحولات را انقلابي عميق تر و پردامنه تر از انقلاب صنعتي تلقي كرده اند چرا كه در طي آن قواعد ذهني ( پارادايم ) حاكم بر انجام كار دچار دگرگوني اساسي گرديد . فهرست ذيل برخي از مهمترين اين دگرگوني ها را در خود جاي داده است . شدت اين دگرگوني حاكي از آنست كه تحول لازم در سازمانها و نيز در نظام اداري شديد و عميق بوده و بهيچ وجه اصلاح كمي و كيفي الگوهاي گذشته كفايت نخواهد كرد .

قاعده سنتي

*     تقسيم و ساده سازي شغل

 

*     عقيده بر اين است كه كاركنان اثر عمده بر كيفيت ندارند .

*     كاركنان در تعيين فرآيند انجام كارشان دخالتي ندارند .

*     بهترين شيوه كاري آن است كه مدير آن را تعيين مي كند .

*     مديران دستور مي دهند ،‌كاركنان بي چون و چرا تبعيت مي كنند .

*     كار منزلت انساني را افزايش نمي دهد .

 

*     مديريت سلسله مراتبي است .

 

*     اطلاعات فقط درمجاري معين و رسمي درجريان است.

قاعده نوين

*     غني سازي شغل (كاركنان وظايف متعددي را انجام داده و دانش خودرا بسط مي دهند .)

*    باور و تلاش براي بهبود مستمر اقدامات و كيفيت مسووليت فرد و كاركنان است .

*    كاركنان در طرح ريزي شيوه كارشان مشاركت دارند .

*    تمامي كاركنان بطور مداوم در حال يادگيري بوده و در يادگيري سازماني نقش دارند .

*    مديريت مشاركتي ، تيم هاي خود مدير .

 

*    كار موجب ارضاء انگيزه هاي احترام جويي و خوديابي مي شود .

*    سازمان مسطح است و تيم ها شامل حوزه هاي وظيفه اي اند .

*    دسترسي به اطلاعات آزاد است .

نقش هاي مديريت امور كاركنان و منابع انساني

در هر سازمان ، براي مديريت امور كاركنان و منابع انساني چندين نقش وجود دارد . اين مديريت هرچه نقشهاي بيشتري را بپذيرد ، اين احتمال كه در زمينه هايي به قرار زير كامياب شود بيشتر مي شود :

1- بهبود بخشيدن به بهره وري سازمان از طريق :

  • افزايش عملكرد
  • كاهش غيبت
  • كاهش ترك خدمت
  • كاهش شكايتها

2- كيفيت زندگي كاري از طريق :

  • افزايش مشاركت در كار
  • افزايش خشنودي از كار
  • كاهش فشار عصبي
  • كاهش سوانح و بيماريها

3- پيروي از كليه قوانين و مقررات لازم براي بهره گرفتن درست از منابع انساني از طريق :

  • كاهش يا از ميان رفتن جريمه هاي قانوني
  • كاهش يا از ميان رفتن هزينه هاي پيمانهاي از دست رفته
  • افزايش خوش بيني اجتماعي و آوازه عمومي سازمان

4- تنظيم كننده خط مشي ؛

5- ياري دهنده مديران صف ؛

6- اجرا كننده بسياري از فعاليتهاي مرتبط با امور كاركنان بالاخص رويه هاي استخدامي عادلانه ؛

7- فراهم كردن كاربرد روز آمد فنون متداول و تدوين بررسي روشهاي ابتكاري و نوآفرين .

كاميابي و اثر بخشي هر سازمان در رويارويي با چالشها به موفقيت در سازماندهي مناسب و فراهم آوردن نيروي انساني خلاق و نوآور و متعهد ، از سوي واحد مديريت امور كاركنان و منابع انساني بستگي دارد . همچنين كمك به عملكرد بهتر براي نيل به اهداف سازمان و نيز افزايش توليد و بهره وري ، مؤثرترين كمكي است كه مي توان به سازمان نمود . اگر چه مديريت منابع انساني نمي تواند دخالت مستقيم چنداني در چگونگي استفاده از ساير منابع در سازمان داشته باشد، ولي با توجه به حضور و دخالت عامل سرمايه انساني در تمام صحنه ها ، مديريت منابع انساني مي تواند با طراحي برنامه ها و سيستم هايي براي به كارگيري شايسته نيروهاي سازمان ، نقش مهمي در بقا و كارآيي سازمان ايفا كند .

پيش بيني روندهاي آينده سازمان ها در حوزه منابع انساني HR

مهمترين پيش بيني ها عبارت است از :

1- عليرغم آنكه « امنيت شغلي » هنوز موضوع مهمي براي كاركنان است ، اما از اين پس تعداد بيشتري از كاركنان كارآمد و شايسته ، اين امنيت را از طريق كار كردن همزمان براي چند سازمان ( به صورت پاره وقت ) تامين خواهند كرد .

2- در دنياي پر رقابت موجود ، مزيت رقابتي سازمان ها مربوط به نام و مارك تجاري ، كيفيت ارتباط آنان با مشتريان ، سرعت عرضه محصولات جديد به بازار و كيفيت شبكه هاي تحقيقاتي آنهاست . همه اين عوامل از نوع نرم افزاري (SOFT) هستند و همگي مبتني بر سرمايه انساني در اختيار سازمان هستند .

نوآوري و ابتكار سازمان ها بستگي به كاركناني دارد كه هم مهارت هاي تفكر و تحليل و هم مهارت هاي ارتباطي داشته باشند ، لذا اين گروه از كاركنان در آينده ، بازاركار مناسبي را در پيش خواهند داشت و حقوق و مزاياي بيشتري را دريافت خواهند كرد .

3- پرداخت حقوق در آينده بيشتر بر مبناي ارزش افراد ( شاغلان ) صورت خواهد گرفت نه بر مبناي شغلي كه متصدي انجام آن هستند . اين روند موجب خواهد شد تا كاركنان تشويق شوند ، قابليت ها و مهارت هاي خود را توسعه دهند و بازده كار خود را افزايش دهند تا دريافتي بيشتري داشته باشند .

4- كاركنان سازمان ها ، از اين پس سرمايه گذاري بيشتري در كسب قابليت ها و توانايي هايي انجام خواهند داد كه براي آينده آنان مفيد باشد و استخدام پذيري (employability) آنان را تقويت كند تا در صورت لزوم بتوانند كار ديگري پيدا كنند .

5- و بالاخره اينكه تحت تاثير چهار تغيير مذكور ، كاركنان مايلند به صورت انتخابي و ويژه از مزايا ، امكانات و فرصت هاي سازمان استفاده كنند ، لذا سازمان ها مجبور خواهند شد تا بيش از پيش به اجراي گزينه هاي قابل انتخاب براي كاركنان در حوزه پرداخت ها ، ساعات كاري و . . . بپردازند و در حوزه امور كاركنان نيز سياست مشتري مداري ( تلاش براي درك و ارضا خواست و نياز مشتري ) را دنبال نمايند .

نتيجه گيري

از آنجا كه كاركنان ارزشمندترين ثروت و سرمايه سازمان هستند لذا مديران بايد به توسعه شايستگي و تعهد آنان بينديشند و آنان مي توانند شايستگي كاركنان را از طريق ارزيابي و سرمايه گذاري هاي پرورشي ارتقاء دهند . با مديريت و شايستگي و تعهد كاركنان ، استعدادهاي انساني به دارايي نامشهود بسيار ارزشمندي تبديل مي شود .

منابع و مآخذ :

  • سرمايه انساني مزيت رقابتي سازمان ها در عرصه جهاني سازي : گزيده مقالات سي و هفتمين كنفرانس جهاني منابع انساني ( يونان – آوريل 2005 ) ، ترجمه و تأليف بهزاد ابوالعلايي ، عباس غفاري . تهران : سرآمد، 1388 .
  • نشريه منابع انساني ( دو ماهنامه تحليلي ، آموزشي ، اطلاع رساني و پژوهشي ) ،‌سال اول ، شماره سوم ، شهريور 1388 .
  • پيوست برنامه راهبردي تحول نظام اداري ( مرحله دوم ) ، سازمان امور اداري و استخدامي كشور ، چاپ اول ، 1378 .
  • مديريت امور كاركنان و منابع انساني / نويسندگان شيمون ال دولان و رندان اس شولر ، مترجمان محمد صائبي ، محمدعلي طوسي – تهران : موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي ، چاپ هفتم ، 1384 .
  • مديريت منابع انساني / اسفنديار سعادت – تهران : سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها ، چاپ دوازدهم : بهار 1386 .

 

 

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


آمار بازدیدکننده گان

مترجم آنلاین

مترجم آنلاین

دیکشنری آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی شما در رابطه با وب سایت ؟

بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد


با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله

1-مدیریت منابع انسانی

2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک

3 - تهیه طرح های تجاری

4 - مدیریت ژاپن

 

لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.

تلفن تماس ضرورری 09124193508

نظرات و پیشنهادات :‌

بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما  بازدیدکننده عزیز.                      

دکتر حسن قاسمی شاد

Go to top