خدمت به مشتری به معنای انجام عملیاتی است که قبل از فروش، حین فروش یا عموماً بعد از فروش و به قصد افزایش برای مشتری و تغییر و بهبود ذهنیت او نسبت به کالا، توسط تولید کننده آن انجام می­شود.

خدمت­ گرایی (Service Orientation):

اولویت دادن، اهمیت دادن، توجه و تفکر پیرامون انجام هر عملی که باعث رضایت مشتری، تأمین نیازها و خواسته­های او و بالاخره باعث احساس شادابی مشتری می­شود.

برای خدمت به مشتری، هر شخص یا سازمانی که ادعای خدمت­گرایی دارند، باید عوامل زیر را در نظر داشته باشند:

الف) اعتقاد و ایمان و باور اینکه مشتری اهمیت دارد و اگر او نباشد، عرضه­ کننده و تولیدکننده، محملی برای بقا و کسب و کار و تجارت ندارند.

ب) دوری از شعار و انجام عمل واقعی و اثبات عقیده.

ج) اطلاعات واقعی از مشتری، کسب و کار او به گونه­ای که تلاش­ها و اقدامات تجاری بر پایه آنها شکل می­گیرد.

د) سیستم­ها و فرآیندهای مناسب برای تحمیل خروجی­های مناسب به حال مشتری.

راهکارهای مهم ارائه خدمات مطلوب به مشتریان:

برنامه­ های آموزشی سازمان­های پیشرفته دنیا در 3 سطح:

الف) برای پرسنل داخلی سازمان با تأکید بر مشتری مداری.

ب) برای نمایندگان فروش و عوامل توزیع.

ج) برای مشتریان و مصرف­کنندگان نهایی.

مزایای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان:

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn