خدمت به مشتری به معنای انجام عملیاتی است که قبل از فروش، حین فروش یا عموماً بعد از فروش و به قصد افزایش برای مشتری و تغییر و بهبود ذهنیت او نسبت به کالا، توسط تولید کننده آن انجام می­شود.

خدمت­ گرایی (Service Orientation):

اولویت دادن، اهمیت دادن، توجه و تفکر پیرامون انجام هر عملی که باعث رضایت مشتری، تأمین نیازها و خواسته­های او و بالاخره باعث احساس شادابی مشتری می­شود.

برای خدمت به مشتری، هر شخص یا سازمانی که ادعای خدمت­گرایی دارند، باید عوامل زیر را در نظر داشته باشند:

الف) اعتقاد و ایمان و باور اینکه مشتری اهمیت دارد و اگر او نباشد، عرضه­ کننده و تولیدکننده، محملی برای بقا و کسب و کار و تجارت ندارند.

ب) دوری از شعار و انجام عمل واقعی و اثبات عقیده.

ج) اطلاعات واقعی از مشتری، کسب و کار او به گونه­ای که تلاش­ها و اقدامات تجاری بر پایه آنها شکل می­گیرد.

د) سیستم­ها و فرآیندهای مناسب برای تحمیل خروجی­های مناسب به حال مشتری.

راهکارهای مهم ارائه خدمات مطلوب به مشتریان:

  • تعیین مأموریت (Mission) سازمان در راستای تأمین منافع و نیازهای مشتریان.
  • تعهد مدیریت ارشد.
  • درک دقیق خواسته­ها و نیازهای مشتریان.
  • اندازه­گیری میزان نیاز و انتظار مشتری و فراتر رفتن از آن.
  • آموزش و راهنمایی مشتری.
  • آموزش و ارزیابی کارکنانی که درارتباط مستقیم با مشتری هستند.
  • شناسایی کارکنانی که باعث رضایت مشتری شده­اند و تشویق علنی آنها.
  • تحریر و تنظیم استاندارد (حداقل ضوابط کیفی و فنی برای ارائه کالا یا خدمات و اعلام آن)
  • اعلام حقوق مشتری.
  • اعلام تکالیف و الزامات مشتری.

برنامه­ های آموزشی سازمان­های پیشرفته دنیا در 3 سطح:

الف) برای پرسنل داخلی سازمان با تأکید بر مشتری مداری.

ب) برای نمایندگان فروش و عوامل توزیع.

ج) برای مشتریان و مصرف­کنندگان نهایی.

مزایای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان:

  • باعث ایجاد تمایز نسبت به رقبا می­شود و در واقع درک مشتری از کیفیت این تمایز را آشنا می­سازد.
  • تصویر ذهنی سازمان را در مشتری بهبود می­بخشد و جایگاه کالا را در ذهن مشتری تثبیت می­نماید.
  • حساسیت قیمتی را کاهش می­دهد و مشتری قیمت­های بالاتر را به کیفیت خدمات ربط داده و قبول می­کنند.
  • باعث رضایت و وفاداری مشتریان می­شود.
  • مشتریان راضی مدافع سازمان خواهند شد.
  • روحیه پرسنل را بالا می­برد
  • بهره ­وری سازمان را افزایش می­دهد.
  • سود و موفقیت مالی را به دنبال می­آورد.
  • منابع: تلخیص از کتاب مشتری مداری و تکنیک های رفتار با مشتری.
  • سایت شرکت سا مانه های مدیریت.

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


آمار بازدیدکننده گان

مترجم آنلاین

مترجم آنلاین

دیکشنری آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی شما در رابطه با وب سایت ؟

بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد


با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله

1-مدیریت منابع انسانی

2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک

3 - تهیه طرح های تجاری

4 - مدیریت ژاپن

 

لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.

تلفن تماس ضرورری 09124193508

نظرات و پیشنهادات :‌

بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما  بازدیدکننده عزیز.                      

دکتر حسن قاسمی شاد

Go to top