موضوعی که برای ما مهم است این که بدانیم چه استراتژی­ها و شناختی از رقبا و مشتریان خود داریم.

واژه اقیانوس قرمز یا خونی: رقبای زیادی در بین این صنعت یا صنعت­های مشابه با هر زمینه خدمتی وجود دارد.

از آنجا که رقبای ما بسیار زیاد هستند لذا اگر مزیت رقابتی نداشته باشیم ممکن است از رقبا عقب بمانیم.

اقیانوس آبی: ما تقریباً می­توانیم منحصر بفرد باشیم اگر بتوانیم متکی به موارد ذیل باشیم:

1ـ نیروی انسانی ممتاز

2ـ مدیران شایسته

3ـ سیستم بازاریابی قوی

4ـ شناخت بسیار دقیق از رقبا

5ـ شایسته سالاری

6ـ نواندیشی و داشتن نگاه متفاوت

7ـ اعمال مدیریت و راهبری صحیح

مشکلی که مجموعه ما و رقبای شبیه به ما دارند این است که اطلاعات دقیق و همه­جانبه و میدانی از رقبا نداریم.

ضروری است که بدانیم استراتژی­های آن­ها چیست؟

نیروی انسانی رقبا چه قابلیت­هایی دارند؟

ما زمانی می­توانیم رشد کنیم و پیشتاز باشیم که اطلاعات دقیق از رقبا داشته باشیم. اصلح است یک یا دو نفر را به عنوان شناخت از رقبا به مجموعه آن­ها بفرستیم تا اطلاعات دقیق جمع­آوری کنند.

در این ارتباط اطلاعات زیر را نیاز داریم:

رقبای ما چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟

استراتژی­های بازاریابی آنان چیست؟

عوامل کلیدی موفقیت آن­ها چیست؟

استراتژی­های کاربردی برای بازاریابی و فروش

تمایز و مزیت رقابتی ما با رقبا در چیست؟

اگر ما خدمات با کیفیت و خوبی ارائه کنیم و موارد ذیل را داشته باشیم قطعاً مزیت رقابتی خواهیم داشت:

1ـ استفاده از اجناس اصلی

2ـ کیفیت ارائه خدمات عالی با سرعت عمل زیاد

3ـ قیمت مناسب

4ـ برخورد شایسته پرسنل با مشتریان

5ـ محیط مناسب تعمیرگاهی

6ـ حس خوبی که مشتری از ما دارد

7ـ خوش نام بودن ما نزد دیگران

مواردی که باعث بدنامی ما می­شود باید شناسایی و به هیچ عنوان تکرار نشود.

ما باید به گونه­ای برخورد کنیم که مشتریان ما سفیران خوبی برای مجموعه ما باشند.

سؤالی که همواره متبادر به ذهن می­شود اینکه:

آیا ما از نام تجاری یا برند قوی و خوبی برخورداریم؟

نقش شرکت­های بیمه از کسب و کار ما در چیست؟

کدام بیمه برای ما تهدید است و کدام فرصت؟

* اگر از فرصت­ها استفاده نکنیم آن­ها تبدیل به تهدید می­شود.

تجزیه و تحلیل رقبای هر کسب و کار چه منافعی برای ما دارد و آنها عبارتند از:

1ـ مشخص شدن فضای رقابتی

2ـ مشخص شدن مزیت­های رقابتی

3ـ مشخص شدن راحتی و انعطاف و متحدین شرکت

4ـ الگو گرفتن از روش­های ارائه خدماتی از آن­ها

نکات مهم از خدمات ارائه شده

1ـ شناخت نیازهای مشتریان

2ـ تمرکز بر نیازهای مشتریان

3ـ چگونگی ارتباط و ملاقات با مشتریان

4ـ جلب اعتماد مشتریان به منظور راحتی و آرامش مشتریان

5ـ آموزش در زمینه­ی روش­های نوین کسب و کار

6ـ مشخص شدن جامعه­ی هدف ما برای مناسب­ترین بازار

7ـ ماندگاری در ذهن مشتریان

8ـ توجه کامل به نیاز مشتریان

9ـ فرصت­ و تهدیدها را همیشه غنیمت شماریم و سعی کنیم بهترین بهره­برداری را از آن داشته باشیم.

* تهدیدات ما همان فرصتی است که توجه لازم به آن­ها نداشته­ایم.

10ـ توجه به نظرسنجی مرتبط با مشتریان و رفع فوری نواقص خودمان.

 

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn