مقدمه :

تغییر نگرش اداره سازمانها از “انسان ابزاری” (در قرن هفده و هیجده میلادی) یا “انسان برای همه چیز” به “همه چیز برای انسان” در اوایل قرن بیستم بیانگر تفوق رویکرد توجه به طبیعت و ذات انسان و حاکمیت او به ابزار بوده و کمک شایان به ارائه تصویر مشترک برای ایجاد افقی بلندمدت ، مطمئن و خدشه ناپذیر نموده است . امروزه تمامی تمهیدات یک سازمان به منظور ارضای نیازهای مشتریان و به ایجاد رضایت آنها از کیفیت خدمات و محصولات دریافتی سازماندهی می شود و به مشتری در زنجیره عرضه به عنوان مهمترین عنصر می نگرند . لازمه تحقق مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع ، اقدام عملی کارکنان و پاسخگویی شایسته به نیازها در جلب رضایت خدمت گیرندگان می باشد که آن هم مستلزم برخورد مناسب و مشفقانه کارکنان با مردم و تلقی مثبت از ارایه خدمات به مردم می باشد .

تكريم در كلام وحي :

تكريم در سخنان ائمه و احاديث :

پيام تكريم در كلام امام خميني :

وصيت اينجانب به وزراى مسئول در عصر حاضر و در عصرهاى ديگر آنست كه علاوه بر آنكه شماها و كارمندان وزارتخانه ها بودجه اى كه از آن ارتزاق مى كنيد مال ملت است ، بايد هم خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشيد و ايجاد زحمت براى مردم و مخالف وظيفه عمل كردن حرام و خداى ناكرده گاهى موجب غضب الهى مى شود .

پيام تكريم در كلام مقام معظم رهبري :

رقابت صحيح ، مشروع و مقبول ، رقابت در خدمت رسانى به مردم است . مسئولين ادارى بايد رضايت خدا و عموم مردم مسلمان را در انجام وظايف و مسئوليتها مدنظر داشته باشند نه اين كه رضايت خود را بر خشم عامه مردم كوچه و بازار ترجيح دهند .

مدیریت کیفیت جامع :

مديريت كيفيت جامع ، روش مديريت مشترى مدار است كه در آن كليه افراد به شكل مستمر در جهت بهبود فرايندهاى كارى خود تلاش مي كنند تا خدمات و كالاهايى با كيفيت بهتر براى همه مشتريان خود فراهم سازند . كالى(1993) نيز تعريف فوق را به بيانى ديگر مطرح مى سازد و TQM را چنين تشريح مى كند :

تعريف مشتري :

رضايت مشتري :

رضايت مشترى را مى توان به حيطه هاى مختلف رابطه با مشتريان نسبت داد از جمله :

 عوامل موثر در جلب رضايت مشتري :

سازمانهايى كه نسبت به رقباى خود ارزش بيشترى براي مشترى بيافرينند به موفقييت و كاميابى دست ميابند ؛ در مقابل سازمانهايى كه در اين مورد بد عمل ميكنند محكوم به شكست خواهند بود . بنا براين درك و مديريت ارزشهاى مورد نظر مشترى يك مقوله مهم استراتژيك به شمار مي آيد . اهميت رضايت مشترى از آن جا ناشى مى شود كه او مهمترين عاملى است كه در فرايند فعاليتهاى سازمان نقشى اساسى دارد و با رفتار و سياست هاى خود بر سرنوشت سازمان تاثير مي گذارد . دومينيك تورپين استاد استراتژى هاى بين المللى انستيتو بين المللى توسعه مديريت در سوئيس ، رمز و راز روى آوردن ژاپنى ها به تامين رضايت مشتريان خود را كنكاش كرده و عصاره بررسى ها را در قالب هفت دستور طلايى براى دستيابى به رضايت مشترى ارائه مى كند كه عبارتند از :

 

 موارد هفت گانه الگوي خدمات :

مدلهاي اندازه گيري رضايت مشتريان :

شناخت و دستيابى به شاخص هاى رضايت مندى مشتريان مستلزم تحليل بازده خدمات است . از اين رو ، سنجش بهره ورى خدمات گامى اساسى در مديريت و بهبود بهره ورى است .

اهداف مديريت شكايات :

دشوارى هاى موجود بر سر راه اجراى طرح تكريم ارباب رجوع :

 براى موفقيت طرح تكريم بايد بر استمرار تلاشها ، افزايش تعهد مديران عالى كشور و حفظ و ارتقاى فرهنگ خدمت رسانى در نظام ادارى كشور تاكيد بيشترى شود .

 منابع و مآخذ :

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn