مقدمه
داشتن دیدگاهی مثبت برای رسیدن به موفقیت در تمام عرصه های زندگی لازم و ضروری است . اعتماد به نفس و تسلط بر امور فروش به یادگیری شیوه ها و فنون فروش بستگی دارد . به یاد داشته باشید که مشتری ما برای خرید محصولاتتان پول می پردازد . بنابراین شما باید به طور کامل به فنون فروش مسلط باشید تا زیانی را متوجه مشتریان نسازید . اعتماد به نفس داشتن ، برسی وضعیت گذشته و تحلیل شکست ها و پیروزی ها ناشی می شود . یک فروشنده حرفه ای نیز از شکست ها و پیروزی های خود درس می آموزد و به تجربیاتش می افزاید . هنری فورد می گوید رمز موفقیت در تجارت این است " نیاز را بیابید و آن را برطرف سازید " کلید موفقیت و دست یابی به فروش خوب در دست مشتری است . در واقع هر مشتری ، بزرگترین سرمایه سازمان است .
کلیدهای موفقیت در فروش
1 - کالای خود را بشناسید و آن را باور کنید .
اگر کالای خود را باور نداشته باشید نمی توانید آن را بفروشید . حتی کمی فراتر برویم ، اگر نتوانید آن را حس کنید ، نمی توانید آن را بفروشید .
2 – دست از فروش بکشید و گوش دادن را شروع کنید .
بهترین رویکرد در فروش متمرکز به مشتری ، مطرح کردن پرسش های ارزشمند و آن گاه به دقت گوش دادن به پاسخ است . فروش خوب صحبت کردن نیست بلکه توانایی جمع آوری اطلاعات ، دسته بندی آنها و ربط دادن مفید آن ها است.
3 – غرور خود را پشت در بگذارید و انعطاف پذیری را یاد بگیرید .
همیشه انعطاف پذیری را چاشنی روش کار خود بکنید. غرور، دشمن فروش است و انعطاف پذیری و ارزیابی صحیح می تواند به فروش منجر شود .
4- اشتیاقتان را نشان بدهید .
اشتیاق ناشی از دلبستگی به کاری است که انجام می دهید ، آنچه معرفی می کنید و این که چطور در مشتریانتان تأثیر می گذارید . فروش مشتری مدار به ما اجازه می دهد به مشتری نشان دهید که شما " حرف او را می شنوید " نیازش را درک می کنید و می توانید به او کمک کنید و این کارها را دوست دارید و لذت ببرید و بگذارید مشتریان اشتیاق شما به کارتان را ببینند .
5 - همواره مثبت باشید .
سخنان مثبت می تواند یک فرصت ایجاد کند . هر روز به زندگیتان متعهد باشید ، به شغلتان و دیگران احترام بگذارید و همواره مثبت باشید .
6 – پیگیری سریع ضروری است .
پیگیری سریع هر جلسه فروش اقدامی اساسی است . پیگیری باعث می شود خریداران بدانند که شما به حرفه تان علاقه مند هستید و فردی حرفه ای به شمار می آیید که می توانند به شما اعتماد کنند .
7 – خود را مانند یک کسب وکار اداره کنید .
فروش یعنی سود آوری . نگاه کنید چگونه عمل می کنید و اصول تجارت سودمند یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه را در آن بگنجانید . وقت شما پول شماست ، پس بنابراین وقت خود را در جاهایی سرمایه گذاری کنید که بیشترین سود را عایدتان می کند .
8 – مهارت های فروش خود را افزایش دهید .
9 – ترفندها را رها کنید و مهارت در قضاوت را افزایش دهید .
10 – هر روز بذر بکارید ( مشتری یابی کلید بزرگ موفقیت شماست )
11 – نیازهای مشتری را به فواید محصول خودتان ارتباط دهید .
12 – بر آنچه می توانید انجام دهید متمرکز نشوید نه بر آنچه رقبا انجام می دهند .
13 – مشتریان تکراری باعث پیشرفت تصاعدی کار شما می شود .
14 – بازاریابی و روند فروش پر فراز و نشیب است ولی با وجود این ، فروختن می تواند مانند بزرگراهی هموار باشد .
15 – از پست الکترونیکی برای فروش استفاده کنید .
نتیجه
اگر می خواهید در عرصه فروش موفق شوید مهم است که دیدگاهی مثبت ، غیر خصمانه و سالم نسبت به حرفه تان داشته باشید . با تعیین اهدافی معنا دار ، سراپا متعهد بودن نسبت به دستیابی به آن ها و پیگیری پیشرفتتان با توجه به آن ها می توانید روشی قدرتمند را برای موفقیت در فروش بنا نهید .
منابع
1 – مدیریت موفق در تجارت / نویسنده پرومودا باترا ، ترجمه آرش نصیر زاده ، تهران، نسل نو اندیش ، چاپ اول ، .1387
2 – همه چیز درباره فروش / ماگریت اسمولن ، مترجمان محمد ابراهیم گوهریان ، مریم خیر دست ، تهران ، نسل نو اندیش ، چاپ اول ، 1389